Stoom was ook de bron van voortbeweging voor de allereerste "auto", de door Nicolas-Joseph Cugnot in 1769 geconstrueerde artillerietrekker, nog altijd te bezichtigen in het Parijse Musée des Arts et Métiers. Veel succes had Cugnot met dat moeilijk bestuurbare apparaat niet, want bij een proefrit reed hij tegen een muur. Sinds een paar jaar bestaat er een in de Verenigde Staten gebouwde, rijdende replica, die dit jaar tijdens Rétromobile (een nostalgische automobieltentoonstelling) veel aandacht trok.
12.2.11
Voisin 14
Gabriel Voisin was, lang voordat hij naam maakte als autoconstructeur, bekend door zijn vliegtuigen. Pas na de Eerste Wereldoorlog begon hij met de bouw van auto's, eerst met een ontwerp van twee Panhardingenieurs (Artaud en Dufrène), die met hun wagen voordien hadden aangeklopt bij André Citroën, maar deze wilde in 1919 zijn fabriek met de productie van een goedkope auto beginnen. Wie Voisins memoires "Mes milles et une voiture" uit 1962 leest (een vervolg op "Mes mille et un cerf-volants") vindt op bladzijde twintig de mededeling dat hij in 1904 een Amerikaanse stoomauto koopt, een Stanley, daarna opnieuw een stoomauto, een Serpolet en tenslotte alweer een door stoom aangedreven wagen een Weyer et Richemond. Hij verklaart zijn keuze voor stoom een paar regels verder: "Ces voitures étaient des merveilles d'ingéniosité recherchée. Elles fonctionnaient dans une silence incomparable, avec une > souplesse <>