14.9.12

Mayflower

Behalve het merk Plymouth refereert nog een andere automobiel aan de "pilgrim fathers", die overigens steevast verkeerd worden afgebeeld, namelijk als gegoede zeventiende eeuwse Nederlandse burgers. Die auto is genoemd naar het schip waarmee de "pilgrim fathers" de Atlantische Oceaan overstaken: de "Mayflower". De auto is achteraf gezien een mislukking, bedacht door Standard-Triumphdirecteur John Black om de Amerikaanse markt te penetreren, maar volslagen ongeschikt voor gebruik in de Verenigde Staten. Het model was leuk, ongetwijfeld was er gekeken naar het succes van de MG TC, maar de impact van een tweezitssportwagentje vertaal je niet eenvoudig naar een vietzitssedan. Qua vorm week de "Mayflower", met zijn knife-edge-carrosserie, van alles af wat de Amerikanen gewend waren en met het veel te lichte motortje, een 1247cc zijklepper, was de auto naar Amerikaanse begrippen niet vooruit te branden. De "Mayflower" was wel ongewoon ruim: bijna 87% van de breedte was interieurruimte. De auto had drie gesynchroniseerde versnellingen, die nogal ver uit elkaar lagen, er is wel nagedacht over een vierbak, maar die is er vanwege kostenbesparing niet gekomen. De topsnelheid lag net iets boven de 100 kilometer per uur. Tom McCahill schreef in Mechanix Illustrated over de "Mayflower" de volgende regels: "To me it's a baby town car. It is a design most people either hate on sight or warm up gradually. Its is about as sporty as shooting parrots in a cage and as streamlined as King Farouk doing a one-and-a-half off a ten -foot springboard". Er zijn tussen 1950 en '53 34000 "Mayflowers" gebouwd, waarvan 17605 werden geƫxporteerd.