30.9.12

Electra

 
Omdat de VVD denkt dat de olie nooit opraakt mogen we her en der 130km/u. Tweeenzeventig jaar geleden raakte de benzine in Frankrijk ook op, nee, niet definitief zoals nu, maar de Duitsers hadden die nodig voor hun frisse en vrolijke krijg. En dus zagen we toen, net als nu, alternatieven. Zoals electrische auto's. Pierre Faure in Parijs bouwde een vierwielig onafhankelijk geveerd wagentje met een topsnelheid van 45 km/u  en een bereik van 70 km. Zelfs na de oorlog stond de Faure nog één keer op de Parijse Salon, maar in 1947 was het - benzine was weer volop verkrijgbaar - gedaan. 
Peugeot bouwde tijdens de Tweede Wereldoorlog 377 exemplaren van de V.L.V. (Voiture Légère de Ville). Topsnelheid 36 km/u, bereik 80 km/u.
En zelfs Ettore Bugatti bouwde een aantal electrisch aangedreven autootjes (T56), al waren die alleen maar voor eigen gebruik, met een maximale snelheid van 25 km/u. Bugatti had de nodige ervaring met electrisch aangedreven auto's, zijn T52 was speciaal voor kinderen, oorspronkelijk bouwde hij de "Baby" voor zijn zoon Roland.