Ach gossie toch, de Teloorwegen gaan de Italiaanse fabrikant Breda aansprakelijk stellen voor de problemen met de Fyratreinstellen. Iedereen die maar een klein beetje van treinen weet had die problemen kunnen zien aankomen op 14 november 2008 schreef ik volgende regels op dit blog:
'Het moest natuurlijk weer eens allemaal anders: de hogesnelheidslijn
ging Hispeed heten, de fabriek die de Thalys gebouwd had, was niet goed
genoeg, nee, de spoorwegknuppels, die meer verstand hebben van het
openen van lounges voor eerste klaspassagiers, bestelden de nieuwe
snelle treinen bij Ansaldo Breda, een firma, die steevast niet te laat,
maar veel te laat aflevert, zo wachtte Oslo anderhalf jaar op trams van
het Italiaanse bedrijf, dat tijdens de Eerste Wereldoorlog, als Societa
Anonima Giovanni Ansaldo een jachtvliegtuig bouwde dat te laat (!) klaar
was om strijd te leveren en zich tot 1931 bezighield met
automobielbouw. Er wordt nu heel
zachtjes gefluisterd dat de eerste snelle treinen in 2010 gaan rijden,
maar waarschijnlijk heeft Ansaldo Breda dan het eerste af te leveren
exemplaar pas van een interieur voorzien.'
Dat de Fyratreinstellen pas eind 2012 gingen rijden, kon ik in 2008 niet bevroeden.
Stel dat ik een taxi-onderneminmg zou hebben, zou ik dan met Peugeots, Mercedessen en Fiats gaan rijden? Nee, maar de Teloorwegen heeft momenteel Franse (Thalystreinstellen), Duitse (ICE-treinstellen) en Italiaanse (Fyratreinstellen in dienst). Niet bijster slim.