In
1948 moest Israël zijn luchtmacht van de grond af opbouwen, dat was
niet simpel, want leverde een vliegtuigfabriek aan de nieuwe staat dan
werd hij vervolgens geboycot door de Arabische wereld. Via een omweg
bezat de Israelische luchtmacht vijfentwintig, verwaarloosde Taylorcraft
"Austers", door de Britten als verkennings- en verbindingsvliegtuig
gebruikt en in Israël weer dienstvaardig gemaakt. Tsjecho-Slowakije
bleek bereid niet alleen wapens, maar ook vliegtuigen te leveren, maar
de eerste van de totaal vijftig Israelische "Spitfires" kwam niet uit
dat land, het was een Egyptische jager die door machinegeweervuur werd
neergehaald op het strand bij Tel Aviv en vervolgens met gebruikmaking
van door de Britten op diverse vliegbases achtergelaten materiaal werd
hersteld. De uit Tsjecho-Slowakije afkomstige "Spitfires" werden
overgevlogen, ze werden daartoe van hun wapens ontdaan en voorzien van
een extra benzinetank. De eerste vlucht van zes "Spitfires", begeleid
door een Douglas C-54 "Skymaster", vond op 22 september 1948 plaats,
uiteindelijk zouden maar drie toestellen Israël bereiken, één raakte bij
een buiklanding - het onderstel werkte niet - in Joegoslavië
onherstelbaar beschadigd, twee andere toestellen kregen boven Rhodos
brandstofproblemen, moesten landen, waarop ze werden geïnterneerd. (Op
de foto een model van een Israelische "Spitfire Mk IX")