In 1948 moest Israël zijn luchtmacht van de grond af opbouwen, dat was niet simpel, want leverde een vliegtuigfabriek aan de nieuwe staat dan werd hij vervolgens geboycot door de Arabische wereld. Via een omweg bezat de Israelische luchtmacht vijfentwintig, verwaarloosde Taylorcraft "Austers", door de Britten als verkennings- en verbindingsvliegtuig gebruikt en in Israël weer dienstvaardig gemaakt. Tsjechoslowakije bleek bereid niet alleen wapens, maar ook vliegtuigen te leveren, maar de eerste van de totaal vijftig Israelische "Spitfires" kwam niet uit dat land, het was een Egyptische jager die door machinegeweervuur werd neergehaald op het strand bij Tel Aviv en vervolgens met gebruikmaking van door de Britten op diverse vliegbases achtergelaten materiaal werd hersteld. De uit Tsjechoslowakije afkomstige "Spitfires" werden overgevlogen, ze werden daartoe van hun wapens ontdaan en voorzien van een extra benzinetank. De eerste vlucht van zes "Spitfires", begeleid door een Douglas C-54 "Skymaster", vond op 22 september 1948 plaats, uiteindelijk zouden maar drie toestellen Israël bereiken, één raakte bij een buiklanding - het onderstel werkte niet - in Joegoslavië onherstelbaar beschadigd, twee andere toestellen kregen boven Rhodos brandstofproblemen, moesten landen, waarop ze werden geïnterneerd. (Op de foto een model van een Israelische "Spitfire Mk IX")