Er zijn in totaal 639245 van deze Jeeps gebouwd, het oorspronkelijke model kwam van American Bantam, een fabriek die de vooroorlogse Austin Seven produceerde, zij het met een totaal andere carrosserie. Het prototype was ontworpen door Karl K. Probst en gebouwd door Roy Evans. Willys bouwde later in 1940 eveneens een prototype en uiteindelijk werd een bestelling geplaatst van 1500 verbeterde modellen. Ook Ford kwam met een prototype en ook dat bedrijf kreeg de opdracht 1500 exemplaren te bouwen, de respectievelijke benamingen werden Bantam 40BRC, Willys MA en Ford GP. Dat GP (General Purpose) zou aan het eind van liedje de naam van de auto worden, GP werd Jeep. Na uitvoerige tests werd de Willys, met de meest bruikbare motor, gekozen voor massaproductie, dat werd de Willys MB, Ford werd in begin 1942 coproducent. De Willysmotor was de zogenaamde GO Devil viercylinder. Toch waren de Willys en Ford verschillend, de Ford GPW had namelijk een iets ander chassis. De aanhanger werd ondermeer gebouwd door de Nashfabriek in Kenosha. Na de oorlog zag je veel Jeeps rondrijden met zelfbouw houten carrosserieën