Net als
Amsterdam kende Parijs zo'n 150 jaar geleden stations van verschillende
spoorwegmaatschappijen. In Amsterdam is het kopstation Weesperpoort al
lang verdwenen, maar in Parijs is de situatie nauwelijks veranderd. Wie
op het Gare du Nord - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer
du Nord - arriveert en zijn reis in de richting Straatsburg wil
voortzetten zal te voet of met de metro zich dienen te verplaatsen naar
het Gare de l'Est - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer
de l'Est - degene die naar Lyon wil moet zich naar het indrukwekkende Gare de Lyon - oorspronkelijk van de Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée, afgekort tot P.L.M. - begeven. Lastig. Lang geleden nog meer
last op kopstations voor de binnenkomende door stoomlocomotieven
getrokken treinen, maar sinds treinstellen aan beide zijden een
stuurstand hebben, hoeft de machinist alleen nog maar van het ene
uiteinde van de trein naar het andere te lopen en de trein kan zonder
enig probleem vertrekken. Dat was lang geleden totaal anders: de
locomotief moest worden losgekoppeld, via een wissel naar een
naastgelegen spoor en naar een draaischijf om gekeerd te worden, om
daarna via opnieuw een wissel voor de trein te worden geplaatst. En dan
doemt meteen nog een ander probleem op: postrijtuigen
liepen in Frankrijk altijd meteen achter de locomotief en tender, dat
had zo zijn voordelen: postambtenaren belast met lossen en laden wisten waar het postrijtuig zich bevond - vooraan - en hoefden er dus niet naar op zoek: de tijd van lossen en laden kon worden beperkt. Ik vraag me dus af of dat postrijtuig door de locomotief werd meegenomen naar de draaischijf, maar ik heb over die procedure niets kunnen vinden.