20.2.23

Swallow enz.


Vroeger  - en dan bedoel ik nog niet zo heel lang geleden - kwam een Franse auto uit Frankrijk, een Engelse auto uit Engeland en een Duitse auto uit Duitsland, tegenwoordig is een Franse auto een Japanse auto die uit Tsjechië komt en een Duitse auto een Franse auto die uit Spanje komt. En allemaal hebben ze een lachwekkend voertuig als een SUV in hun pakket, zelfs Jaguar.


Jaguar ontstaan uit de Swallow Coachbuilding Co Ltd., die de naam wijzigde in S.S. Cars Ltd. in 1934 maar dat was niet zo'n gelukkige keus, vandaar dat de naam van de firma in 1945 opnieuw gewijzigd werd, dit maal in Jaguar en dat was overigens niet de tweede naamsverandering, want oorspronkelijk heette het door William Lyons en William Walmsley in Blackpool opgerichte bedrijf Swallow Sidecar Co en men  leverde zijspannen voor motorfietsen. In 1928, er werden sinds een jaar al sportieve carrosseriën geleverd op zowel chassis van Austin, Morris, Fiat, Swift en Standard, verhuisde de firma naar Coventry. Op  de foto hieronder een Austin Seven uit 1930  met een S.S.-carrosserie, soortgelijke bodies verschenen eveneens op de andere genoemde automerken. 

De eerste S.S. dateert uit 1932 en had een Standardmotor, al was er wel het een ander aan verbouwd, al gauw ging het  de sportieve kant op en verscheen de S.S. 100, met  een top van 100 mijl.
 
Eind 1935 werd de eerste auto met het merk Jaguar geïntroduceerd, met een 2,5 liter zescylindermotor, van  de wagen werden tot 1949 6777 exemplaren gebouwd, de auto met  het kenteken CDU 700 was eigendom van Greta, de vrouw van directeur William Lyons.  

Na de oorlog verscheen de XK120 en natuurlijk maakte Dinky Toys een model van de auto, maar omdat Dinky Toys in eerste instantie kinderspeelgoed maakte, was er een onmogelijk gekleurd model, deels in hard rood en het resterende deel in zeegroen. Ik heb dat model jaren geleden iets minder flamboyant overgeschilderd.

 
 
Maar dit is de meest beroemde Jaguar XK120 - met kenteken NUB120 - Ian Appleyard miste, met echtgenote Patricia (dochter van Jaguardirecteur William Lyons ) als navigator, op een haar na winst in de Tulpenrallye van 1950, maar won in datzelfde jaar de  Alpine Rallye en veroverde de Coupe des Alpes. De  XK120 was van 1948 tot 1954 in productie. In de herfst van 1955 kwam onderstaande 2.4-Litre Saloon op de markt.
en dan vandaag de