Jaguar ontstaan uit de Swallow Coachbuilding Co Ltd., die de naam wijzigde in S.S.
Cars Ltd. in 1934 maar dat was niet zo'n gelukkige keus, vandaar dat de naam van de firma
in 1945 opnieuw gewijzigd werd, dit maal in Jaguar
en dat was overigens niet de tweede naamsverandering, want
oorspronkelijk heette het door William Lyons en William Walmsley in
Blackpool opgerichte bedrijf Swallow Sidecar Co en men leverde
zijspannen voor motorfietsen. In 1928, er werden sinds een jaar al
sportieve carrosseriën geleverd op zowel chassis van Austin, Morris,
Fiat, Swift en Standard, verhuisde de firma naar Coventry. Op de foto
hieronder een Austin Seven uit 1930 met een S.S.-carrosserie,
soortgelijke bodies verschenen eveneens op de andere genoemde
automerken.
20.2.23
Swallow enz.
Vroeger
- en dan bedoel ik nog niet zo heel lang geleden - kwam een Franse auto
uit Frankrijk, een Engelse auto uit Engeland en een Duitse auto uit
Duitsland, tegenwoordig is een Franse auto een Japanse auto die uit
Tsjechië komt en een Duitse auto een Franse auto die uit Spanje komt. En
allemaal hebben ze een lachwekkend voertuig als een SUV in hun pakket,
zelfs Jaguar.
De
eerste S.S. dateert uit 1932 en had een Standardmotor, al was er wel
het een ander aan verbouwd, al gauw ging het de sportieve kant op en
verscheen de S.S. 100, met een top van 100 mijl.
Eind 1935 werd de eerste auto met het merk Jaguar geïntroduceerd, met
een 2,5 liter zescylindermotor, van de wagen werden tot 1949 6777
exemplaren gebouwd, de auto met het kenteken CDU 700 was eigendom van
Greta, de vrouw van directeur William Lyons.
Na de oorlog verscheen de XK120 en natuurlijk maakte Dinky Toys een model van de auto, maar omdat
Dinky Toys in eerste instantie kinderspeelgoed maakte, was er een
onmogelijk gekleurd model, deels in hard rood en het resterende deel in
zeegroen. Ik heb dat model jaren geleden iets minder flamboyant
overgeschilderd.
Maar
dit is de meest beroemde Jaguar XK120 - met kenteken NUB120 - Ian
Appleyard miste, met echtgenote Patricia (dochter van Jaguardirecteur
William Lyons ) als navigator, op een haar na winst in de Tulpenrallye
van 1950, maar won in datzelfde jaar de Alpine Rallye en veroverde de
Coupe des Alpes. De XK120 was van 1948 tot 1954 in productie. In de
herfst van 1955 kwam onderstaande 2.4-Litre Saloon op de markt.