Soms
hoor je muziek die je op die plaats niet verwacht, want wie verwacht nu
quadrilles op Jamaica? Of Puertoricaanse muziek in Hawaii? Die
quadrilles, oorspronkelijk gedanst door de uit Europa afkomstige witte
bovenklasse, werden opgenomen in het repertoire van kleine fluit- en
trommelorkestjes zodat bij de zwarte bevolking een imitatiecultuur kon
onstaan. Puertoricaanse klanken in Hawaii kennen een andere en
tragischer geschiedenis: na twee alles verwoestende orkanen in 1899 lag
de suikerrietproductie - een monocultuur - op Puerto Rico op zijn gat,
maar dat niet alleen: de inwoners zaten zonder onderdak, voedsel en
werk. Bovendien onstond er en tekort aan suiker in de wereld en dus
kwam het aanbod van een aantal suikerrietplantages in Hawaii om
Puertoricaanse arbeiders aan werk te helpen als geroepen. Maar van het
allereerste begin werden de arbeiders die zich gemeld hadden
gekoeioneerd, eerst onder onmenselijke omstandigheden per schip naar New
Orleans, daarna per trein dwars door de Verenigde Staten en vervolgens
vanuit Los Angeles per schip naar Hawaii. De suikerrietplantages waren
in handen van de "Big Five", die in feite Hawaii regeerden. Toen in
1917 de Verenigde Staten ging deelnemen aan de wereldoorlog werden de
Puertoricanen in Puerto Rico Amerikaans staatsburger (zij het vandaag de
dag nog altijd niet met dezelfde rechten als een inwoner van
bijvoorbeeld Utah), degenen in Hawaii echter niet, zij kregen
oproepkaarten voor miltaire dienst, maar konden zelfs in lokale
verkiezingen hun stem niet uitbrengen. Het heeft jaren geduurd voordat
aan deze discriminatie een eind werd gemaakt. Momenteel is 2,5% van de
Hawaiiaanse bevolking van Puertoricaanse komaf en zoals altijd zaten er
in de handbagage, toen in 1900 de eerste suikkerrietplantagearbeiders
arriveerden ook hun muziekinstrumenten o.a. de cuatro een
viersnarigtokkelinstrument dat ontwikkeld werd in een tiensnarige
gitaar, maar ook maracas en guiro. Die bleven in gebruik en dat is de
reden dat van oorsprong Puertoricaanse muziek op Hawaii te horen is.