8.3.09

Deperdussin

Laat iemand een foto van een dubbeldekker als de Tiger Moth zien en hij roept: “Aha, Eerste Wereldoorlog”, terwijl het toestel pas in 1931 voor het eerst vloog, klaarblijkelijk associëren mensen tweevleugeligen met iets, dat bijna honderd jaar geleden mode was, terwijl de KLM notabene na de Tweede Wereldoorlog binnenlands luchtverkeer nog met dubbeldekkers uit dezelfde De Havillandfabriek die de Tiger Moth bouwde, uitvoerde.


Bovendien waren er zelfs voor de Eerste Wereldoorlog al eendekkers, zoals deze Franse Deperdussin, een snel toestel, dat eerst als één- later ook als tweeziter werd gebouwd. De fabriek heette officieel Société Pour les Appareils Deperdussin (SPAD) en veroverde de nodige faam door, de door Louis Béchereau ontworpen, toestellen in te zetten bij snelheidswedstrijden, die met grote regelmaat gewonnen werden. Een en ander leidde zelfs tot de oprichting van een Engels filiaal, dat evenwel niet lang bestond omdat het Britse ministerie van oorlog geen eendekkers wilde. De racesuccessen vertaalden zich ook in Frankrijk niet in broodnodige verkopen, zodat de fabriek, nadat Deperdussin wegens verduistering was gearresteerd, werd overgenomen door Blériot, die de initialen SPAD handhaafde, maar er een ander betekenis aangaf: Société Pour l’Aviation et ses Dérivés. die fabriek leverde de SPAD-jagers uit de Eerste Wereldoorlog, tweedekkers, waarmee George Guynemer en Charles Nungesser wereldberoemd werden.