27.3.09

Le Mans 2a


De eerste in het geheim tijdens de oorlog ontwikkelde Renault 4 reed voor het eerst in 1942, een zekere overeenkomst met de K.d.F.-auto (Kraft durch Freude, het prototype van de Volkswagen) valt niet te ontkennen. Een tweede prototype reed in october 1944, maar werd door directeur Pierre Lefaucheux verworpen omdat het, evenals prototype 1, slechts twee deuren had, uiteindelijk kreeg de op 26 september 1946 officieel gepresenteerde auto vier deuren.

In de eerste naoorlogse 24 Uur van Le Mans in 1949 deed een Renault 4 mee, maar viel uit. In 1950 eindigden Renault 4's op de 24e en 25e plaats, in 1951 op de 24e, 27e en 29e plaats (de laatste met de al genoemde heren Vernet & Pairard aan het stuur) en in 1952 op de 15e en 17e plaats. Het is overigens interessant beide foto's met elkaar te vergelijken: het model van prototype 1 is van recente datum, het model van de oorspronkelijk echt uitgebrachte Renault 4 is aanzienlijk ouder, het is een stuk speelgoed uit de jaren vijftig gemaakt door C.I.J. (Compagnie Internationale du Jouet).