13.3.09

SAAB


Het is net alsof op het moment, dat SAAB zijn logo veranderde en daarmee zijn achtergrond verloochende, de auto’s minder interessant werden.Het tweemotorige vliegtuig verdween uit het beeldmerk en werd na het samengaan met vrachtwagenfabrikant Scania vervangen door het wapen van Zwedens zuidelijkste provincie, Skåne.
Vliegtuigfabriek SAAB (Svenska Aeroplan Aktiebolaget - Zweeds Vliegtuig N.V.) werd in 1937 opgericht, de eerste auto, project 92, dateert van 1946.



Het is qua stroomlijn, een van de mooiste auto’s ooit gebouwd en hij had een tweecylindertweetakt motor, voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging voor, zowel als achter. Wie de moeite neemt neemt om eens goed naar de carrosserie te kijken moet de gelijkenis met de doorsnee van een vliegtuigvleugel opvallen. Pas in 1949 kwam de echte productie van het, enigszins gewijzigde en dus minder extreeem vormgegeven, Type 92 op gang.


Zweden bleef tijdens de Tweede Wereldoorlog neutraal, maar had desalniettemin behoefe aan een modern jachtvliegtuig. Dat werd de SAAB J21, een duidelijk van het destijds gangbare patroon afwijkend type vliegtuig, het duurde dan ook enige maanden voordat het concept door de Zweedse luchtmacht werd geaccepteerd. De eerste reeks werd in 1945 afgeleverd.

In 1947 werd de J21 uitgerust met een De Havillandstraalmotor en ging J21R heten, de J21 is naast de Russische Yak-3 het enige vliegtuig dat zowel met een propellor als met een straalmotor leverbaar is geweest.