1.4.11

Schilder in het kwadraat

Niet meteen een onderwerp waar je als schilder aan denkt of dat je inspireert. Maar toen een paar jaar geleden mijn huis geschilderd werd, bleek een van de schilders behalve vaardig met de kwast ook vaardig met het penseel. Ik kreeg een folder van een tentoonstelling in Kortenhoef waar zijn werk een paar dagen kwam te hangen. Voorop de folder zag ik naaststaand benzinestation en ik was meteen enthousiast, want ik herkende het als het BP-station aan het Moleneind in Kortenhoef waar ik, enige jaren toen ik in Breukelen woonde en in Hilversum werkte, tankte. De eigenaar van het station, die ook in fietsen deed, was een reus van een man, altijd gekleed in een groene overal: de heer De Kloet. Natuurlijk heb ik het schilderij gekocht. Het tankstation is al lang verdwenen. Vanmorgen zag ik de maker van het schilderij: Martin van den Broeck bezig met waarmee hij zijn dagelijks brood verdient: het schilderen van huizen. Inmiddels heeft hij een website: ga kijken! Martin zet nog altijd de wijde omgeving rond zijn woonplaats op het doek.