1.8.12

Paradijs 2

Ongeveer een jaar geleden schreef ik een paar regels over een loodgieter uit Ringe in Denemarken, die Cadillacs verzamelde. hij had een grote collectie voor- en naoorlogse exemplaren van het General Motors' topmerk. Hij vroeg me om in ons land rondschouw te doen en ik vond zowaar twee wagens die als volgwagens bij begrafenissen dienst hadden gedaan. Hij kwam ze halen, maar het starten van de al geruime tijd stilstaande auto's ging niet van een leien dakje, want de vlammen schoten uit een van de carburateurs. In zijn verzameling bevond zich bovenstaande Cadillac - met Deense carrosserie - uit 1933 van koning Christiaan X (zijn echtenote had trouwens een Nash, die ik ooit ergens in een Deens automuseum zag). Gister ontdekte ik dat de Deense loodgieter zijn auto in 1974 naar Chicago verkocht en dat de Cadillac inmiddels voor $110.500.- via Christie op 19 augustus 2001 een nieuwe eigenaar vond.