3.11.12

Gordini 4

  Fiat 1100
Nu ik toch van het Gordinipad ben afgedwaald en ik de Fiatmotor met zijn inhoud van 1089 cc heb genoemd, is het aardig te te bekijken wat het moederbedrijf met de motor deed. We hebben de Fiat 508 C Mille Miglia al gezien, maar van 1939 tot en met 1948 bouwde de fabriek de 1100, de Mille Migliaversie kreeg een opvolger in de 1100 S (1947 -1950), in 1948- '49 verscheen de 1100 B, in 1949 opgevolgd door de 1100 E, een sportieve versie was de 1100 S met een door Pinin Farina ontworpen coupécarrosserie (leverbaar in 1950 en '51), maar nog was de motor niet uitgediend, want in 1953 was hij te vinden in het vooronder van de Nuova 1100-103, die tot en met 1956 in productie zou blijven. Pas in 1966 volgde de zwanenzang voor de motor in de 1100 R, die in februari van dat jaar werd geintroduceerd. Het laatste exemplaar van de 1100R liep in 1969 van de lopende band.
Maar de motor vond ook een plaats in bovenstaande Cisitalia 202. Cisitalia (Compagnia Industriale Sportiva Italia) was een in 1946 door de rijke industrieel Piero Dusio in Turijn gestarte firma, die Pinin Farina opdracht gaf een coupé te ontwerpen. Het ontwerp was dermate fraai dat het in 1951 een plaats kreeg in het Museum of Modern Art in New York.