11.6.14

Rami 4

 
De kleur die ik deze Luc Court 1901 gegeven heb is fout, de auto had ik zacht zeegroen moeten schilderen, want zo staat hij in Rochetailée. Ik bezocht het schitterende museum  in 2006 of 7, er staat zo'n geweldige hoeveelheid oude voitures dat het onbegonnen werk is om alle auto's te fotograferen en om bijzonderheden te noteren. Het was het jaar  dat ik per trein een rondreis door Frankrijk maakte (warm aanbevolen) en natuurlijk stond Lyon op het programma. Het Musée de l'Automobile Henri Malatre ligt een stuk buiten Lyon, maar er is een uitstekende busverbinding van het station Lyon-Part-Dieu, bovendien trof ik een aardige buschauffeur die tussen twee haltes stopte  en op een weg naar boven wees, waar het museum gevestigd is.
 Hoe men al die oude auto's in het kasteel naar de verschillende trapportalen en zalen naar boven heeft gekregen is een raadsel. Naast het kasteel is een enorme hal waar de modernere wagens staan tentoongesteld. Al met al een flinke reden om op weg naar de Méditerranée Lyon nou eens niet links te laten liggen.
Luc Court was een fabriek in Lyon die in 1899 met autoproductie begon. De eerste auto had een tweecylindermotor, kettingaandrijving en 5 (vijf!) versnellingen. De fabriek heeft lang aan het principe van kettingaandrijving vastgehouden. De productie van personenauto's verminderde eind jaren twintig en stopte in 1936 helemaal. Tot in de vroege jaren vijftig werden nog wel vrachtwagens geleverd.