Georges Richard begon in 1897 met de levering van een kleine auto met riemaandrijving, daarna bouwde de fabriek in Ivry-Port, een buitenwijk ten zuid-oosten van Parijs, de Belgische Vivinus in licentie, daarna kwam vanaf 1901 bovenstaande auto met cardanaandrijving in productie. Vervolgens werd Charles-Henri Brasier als ontwerper aangetroken, hij had zowel voor Panhard als Mors gewerkt, de auto's uit Ivry-Port gingen vanaf 1902 Richard-Brasiers heten en in 1904 en '05 wonnen de wagens van Brasier de Gordon Bennettraces. Uit 1908 dateren beide onderstaande auto's, de eerste is net als de Georges Richard een model van RAMI, de tweede is van recente datum. Het heet een "voiture de course" te zijn, maar of het een echte Brasierracewagen is? Racewagens hebben geen verlichting en geen spatborden, bovendien hadden de Brasiers in 1908 geen draadspaakwielen. Wanneer ik in Taso Matiesons "Grand Prix Racing 1906 - 1914" kijk, zie ik Paul Baras op een Brasier zonder verlichting, zonder spatborden, maar bovendien met kettingaandrijving, terwijl het modelletje cardanaandrijving heeft. Merkwaardig! Na enig zoeken ontdek ik dat op een chassis van een Brasier uit 1908 nog niet zo heel lang geleden een racewagen is geconstrueerd en dat de wagen of wagens (want het kunen er twee zijn) met een negeneneenhalveliter-Simplexviercylinder-, dan wel met een twaalfliter-Hispano-Suiza-V8-motor is/zijn uitgerust. Veilinghuis Bonham verkocht de auto op 12 september 2009 voor 79.261 euro. Waarom de modelmaker gekozen heeft voor een fake-Brasier in plaats van voor een echte Gordon Bennett is mij een raadsel.
Georges Richard was inmiddels in 1905 al uit de door hem opgerichte fabriek vertrokken en begon in Puteaux, een buitenwijk aan de westkant van Parijs met de bouw van zijn Unic, waarvan het onderstaande taximodel het meest beroemd werd en jarenlang o.a. in Londen dienst deed.