De toestand moet redelijk wanhopig zijn geweest toen in 1948 in Israel gepoogd werd een luchtmacht van de grond te krijgen, er was geen of weinig kans dat vliegtuigfabrieken toestellen zouden leveren, want ze zouden meteen geboycot worden door de Arabische landen. Her en der werden tweedehands vliegtuigen gekocht, soms gebeurde dat op ingewikkelde wijze: er bijvoorbeeld in een Middenamerikaans land een vliegtuigmaatschappij opgericht, daar werden de toestellen vanuit de Verenigde Staten naar toe gevlogen, om ze daarna eventueel met fake registraties naar Israel te vliegen. Nog een voorbeeld: een Beechcraft "Bonanza", een klein zakenvliegtuig, kreeg eenmaal in Israel een bommenrek.
Het enige land dat bereid was jachtvliegtuigen te leveren bleek Tsjechoslowakije dat de Avia S-199 in de aanbieding had. In feite was het een Messerschmitt 109, met in plaats van de gebruikelijke Daimler-Benz- een Junkersmotor, die eigenlijk in een bommenwerper thuishoorde. Het was een lastig te vliegen toestel, dat in Tsjechoslowakije de bijnaam"Mezek" (muilezel) kreeg. In Israel vloog het onder de bijnaam "Messer" of "Sakin", dat mes betekent. Op de foto twee Avia S-199's, op de voorgrond de Tsjechoslowaakse versie, daarachter de Israƫlische.