Verscheen in mei 1950 de Colorale, eind november van datzelfde jaar stond de Frégate op de Parijse autosalon. Oorspronkelijk was de wagen, net als de 4, met een achterin geplaatste motor gedacht, met carrosserielijnen ongeveer van de Tsjechische Tatra, dat idee werd verlaten en de viercylinderkopklepper met een inhoud van 1996 cc werd voorin geplaatst met de aandrijving op de achterwielen. Eind 1951 was de Frégate bij de dealers en vanaf 1953 was er naast de gewone versie ("Affaires") ook een luxer uitgeruste Frégate ("Amiral") te koop. Later werden ook andere namen gebruikt: "2 Litres", "Caravelle" en "Grand Pavois" en kreeg de "Amiral" een grotere motor: 2141cc. In april 1960 werd de laatste "Frégate" gebouwd. (Eind jaren zestig verscheen de Nederlandse vertaling van "1898 Renault 1965", wie de vertaler was heb ik niet kunnen achterhalen, maar ik wil u toch even laten meegenieten: "Op de Salon van 1957 verschijnt naast het klassieke model van de Frégate, een nieuw model: de Transfluide, de eerste wagen met een middelgrote cylinderinhoud, die is uitgerust met een stroomwisselaar op een hydraulische koppeling, waardoor het het meer nodig is over te schakelen.")