Natuurlijk had ik, meteen nadat ik de foto genomen had, het rallybord met nummer 4 iets moeten verschuiven, zodat ik behalve de P ook de rest van het kenteken had kunnen noteren, nu moest ik een poosje aan de bak om het nummer compleet te krijgen, maar het lukte wonderwel: PX-41-82 en volgens de Rijksdienstwegverkeer een Type 49 uit 1931. De 49 was een achtinlijn (inhoud 3257cc. die in juli 1930 als opvolger van de 44 in productie ging, dubbele ontsteking en een iets grotere radiateur dan de 44. Totale productie 470 exemplaren, Maar, maar in het "roadbook" voor de rally staat iets heel anders. Daar staat als bouwjaar 1926 en en als type wordt 38/44 opgegeven. Redelijk verwarrend een 38? Een 44? Een mix van beide? De 38 was in 1926-'27 in productie had ook een achtcylinderinlijn, maar met een aanzienlijk kleinere cylinderinhoud dan de 49: 1991cc en de 44, ook met een achtinlijn met een cylinderinhoud van 2991cc, werd gebouwd tussen 1927 en 1930. Hugh Conways "Bugatti 'Le purs-sang des automobiles'" moet de oplossing brengen: "Type 38 8 cylinder passenger car, 60x100mm (38A with compressor, 1927) 1926". Het bouwjaar klopt met wat in het roadbook staat, maar de carrosserie van de gefotografeerde auto is niet die van een "passenger car", hij oogt meer als een sportwagen. De 44 is bij Conway - de in 1990 overleden grote autoriteit op Bugattigebied - ook een passenger car. Wanneer ik alles op een rijtje zet kom ik tot de conclusie dat de 49 een verdere ontwikkeling was van de 44, die op zijn beurt de 38 opvolgde en dat of de Rijksdienstwegverkeer (met datering 1931) of het roadbook (met datering 1926) ook nog een verkeerd typenummer hebben genoteerd.