5.9.18

Bond

 
De Bond "Bug" was tot jongstleden zaterdag één van de auto's die ik in miniatuur (Corgi Toys) kende, maar nog nooit in het echt had gezien, maar daar stond hij  dan: fel oranje, want dat was de enige kleur waarin, het door Reliant overgenomen, Bond de "Bug" produceerde.  Bond, niets te maken met 007, ontleende zijn naam aan Laurie Bond een ontwerper die kort na de Tweede Wereldoorlog, zoals een groot aantal anderen, de wereld weer op wielen wilde helpen met de bouw van uiterst kleine auto's. De eerste was een driewieler met een ééncylindertweetakt Villiersmotor met een inhoud van 122cc. Al gauw werd de cylinderinhoud vergroot en de auto werd voortdurend op verschillende punten verbeterd. In 1965 verscheen naast de driewieler een sportwagen, die - verder ontwikkeld - in 1968 onder de naam "Equipe" met de zescylinder Triumph "Vitesse"-motor in het vooronder op de markt werd gebracht. Reliant, een andere fameuze Britse naam op driewielergebied, nam Bond over en in 1970 verscheen de origineel vormgegeven "Bug", om en uit in te stappen scharnierde bijvoorbeeld een groot deel van de carrosserie omhoog. de "Bug" was  alles behalve gezapig, want hij was sneller dan de basis "Mini", maar was voor een tweepersoons, gesloten auto prijzig: £ 629, terwijl de vierzits Mini £ 620 kostte.