12.5.24

EBU

Ik moet even mijn ervaringen kwijt met de Europese Broodkastjes Unie. Ik reisde naar Brussel voor een  bijeenkomst van radiomakers. Ik ontdekte al gauw dat de uit Geneve aangereisde Ierse EBU-hotemetot de leiding van de meerdaagse bijeenkomst overliet aan twee Duitsers van het  lokale radiostation Multikulti (spreek uit Moeltikoelti), zij bepaalden of de deelnemers aan  de conferentie aan de  door hun bepaalde regels voldeden. Na een kort onderhoud bleek dat ik, n.b. van een  nationaal  station,  niet aan de regels voldeed, want ik bracht in de Gezamenlijke Zenders Peazens en Moddergat ook jazz en klassieke muziek  ten gehore. Mutikulti vond dat ik me tot etnische muziek diende te beperken. Het leek me absurd dat een tweetal Berlijners zouden bepalen wat de VPRO teen gehore zou brengen.  De Ierse Broodkastjes heer vond het prima en  greep niet in. Een Israëlische programmamaker die door de conferentiegangers werd toegelaten tot Multkulitclubje werd door de Berlijners ook de poot dwars gezet. Hij diende zich terug te trekken. Ik vond  het tijd voor ingrijpen en en vond dat de Israël niet vrijwillig diende  te gaan maar  zich door de Berlijners er uit moest laten zetten,  Duitsers die een Jood uit een groep zetten, vond  ik memorabel. Zo gebeurde het. De Ierse EBU-afgezant vond ook dit prima.