In 1991 was ik drie weken in Praag. Ik ontdekte dat op een zondagmiddag
het trammuseum open was, toog er heen en raakte in gesprek met een
Tsjech, die me aanraadde het technisch museum in Brno te bezoeken. Op
een woensdagochtend ging ik met mijn vrouw met de bus naar Brno, na veel
gevraag, belandden we in een verre buitenwijk in het museum. Er waren
geen bezoekers, alleen een paar lokale enthousiastelingen. Een ervan
stortte zich ogenblik op ons, hij sprak Engels. Tramengels wel te
verstaan, zodra ik maar een ogenblik probeerde een gesprek met een ander
onderwerp te voeren, stokte het. Ik raakte vermoeid, want een
halfuurdurende uitleg over een bepaald tram vind ik eigenlijk wat veel.
Mijn vrouw had echter geweldig plezier en haar kreet "Yeah, that serves
you right", werd bij elke wanhopige blik van mij herhaald. Ik heb Tomas,
want zo heette mijn privérondleider, later als dank een boek over
Nederlandse trams gestuurd, waarop ik prompt een aantal foto's kreeg van
Tsjechische trams.
PCC-cars van het type T1 werden van 1952 tot 1959 gemaakt door CKD-Tatra, dit is nummer Plzn 115 op 4 april 1987, de laatste dag dat hij in die stad dienst deed.
PCC-car T2 Plzn nummer 148, die er op 4 april 1987 nog precies zo uitzag als in 1961, toen hij de fabriek verlaten had.
Aan het eind van de jaren zeventig werd een aantal T2 's verbouwd. Nummer 1413 van Brno op 11 maart 1958 uit dienst genomen, in 1979 verbouwd, deed tot 1 augustus 1990 dienst.
De succesrijke T3, werd van 1962 tot 1987 gebouwd. Ze werden o.a. geëxporteerd naar Duitsland, de Sowjet-Unie en Roemenië. Bovenstaande foto van de Praagse 6902 werd op 9 september 1988 genomen.. Precieze data en nummers komen uiteraard van Tomas.