30.5.24

Prentbriefkaart

 

Nooit gedacht dat ik ooit op een prentbriefkaart zou figureren, maar hier sta ik toch echt rechts naast de eigenaar van een Belgisch fietsmuseum. De foto werd gemaakt door Ernst Niewenhuis toen hij en ik een reportage maakten voor de VARAGIDS in het kader van een bijlage over fietsen. De tocht naar België was niet het enige dat de deden.We bezochten een andere Belg die in plaats van met een ronddraaiend crankstel, de fiets met op en neer bewegende pedalen liet rondrijden, een meneer in de buurt van Zeist had een dergelijk systeem bedacht, ook die werd met een bezoek vereerd. En dan was er ook de tweedaagsefietstocht die Ernst en  ik ondernamen om te zien of je aan de hand van een in de jaren  dertig uitgezette fietstocht rond Zeist diezelfde tocht in de vroege jaren zeventig nog steeds kon ondernemen. Dat bleek te kunnen. Terug naar het Belgisch museum, Ernest Wouters, de eigenaar, bleek een Franstalige Belg met een geweldige verzameling oude rijwielen, waarvan  Ernst een groot aantal foto's maakte. Een paar foto's werden naar Wouters opgestuurd, die er prentbriefkaarten van liet maken en zo belandde ik op een ervan.