10.11.16

Cernay

Het moet inmiddels meer dan twintig jaar geleden  zijn dat ik met miniatuurtreinen begon. De schaal stond meteen vast H0 of 1/87, maar het land niet: Nederland, Amerika, Engeland (trouwens met een net iets grotere schaal 00 of 1/76), in ieder geval geen Duitsland en het  werd Frankrijk. Ik kocht met enige moeite, want Frankrijk lijkt te onzent, behalve als vacantieland, een vergeten  gebied, wat literatuur en nam een abonnement op twee Franse treinenbladen. In Nederlandse speelgoedwinkels bleek weinig Frans voorradig en ik ontdekte al gauw dat er werd neergekeken op de enige Franse fabriek die miniatuurtreinen vervaardigde: Jouef. Toch werd een locomotiefje van dat merk aangeschaft tegelijkertijd met een stukje rails waarop ik het heen en weer  kon laten rijden. Het belangrijkste werk moest toen beginnen: een spoorbaan. Ik koos voor de Elzas, want dan kon ik Duitse - ietwat aangepaste - seinpalen gebruiken. Mijn baan kwam rond een bestaande plaats te liggen: Cernay, maar dan wel een door mij gefantaseerd Cernay, want toen ik een paar jaar later het echte station in Cernay bezocht, bleek het er volslagen anders uit te zien. Cernay ligt niet zo heel ver van Mulhouse, waar het schitterende Franse spoorwegmuseum gevestigd is en ik besloot van mijn Cernay een filiaal met rijdend historisch materieel te maken. Een enkele keer ging ik naar een Franse treinenbeurs, bestelde het een en ander bij speelgoedwinkels in Parijs en andere steden en ontdekte dat er naast Jouef andere, veel kleinere producenten, zogenaamde artisans, bestonden. Achteraf bezien, blijkt mijn speurtocht naar materieel en het bouwen van de baan het leukst, want rijden doe ik niet veel. Wel schroef ik aan locomotieven en zet er per post aangekomen frutsels op: het zogenaamde verfraaien. 
 
Op mijn baan is op één  plaats een filmopname aan de gang.Het perron heeft daar een houten vloer, er staan oude lantaarns, er is extra licht, er staan figuranten in kledij uit lang vervlogen tijden en een Crampton van de P.L.M. (officieel in dienst tussen 1840 en 1879, maximale snelheid 100 km/u.) trekt een trein langs het perron, met zoals het hoort, vooraan in de trein een wagen van de posterijen.