23.11.16

Voiture VII

Ook dit derde klasse rijtuig van de PLM draagt behalve de letters xyi een s op op  de flanken en is dus een "véhicule de construction speciale répondant à des besoins déterminés et limités" en is in feite meer bijzonder dan het gister getoonde  "voiture buffet". Bovenstaand rijtuig zorgde namelijk voor de oplossing van een groot probleem op o.a. de Parijse kopstations.  Stel u voor: een trein getrokken door een stoomlocomotief met tender en wagons loopt binnen terwijl diezelfde trein een kwartier later de terugreis moet aanvaarden, dan moet de locomotief naar een ander spoor om om te lopen, naar een draaischijf om te keren om daarna de trein weer aan de haak te nemen en te vertrekken. Het probleem wordt iets minder als er een verse locomotief voor de trein  gerangeerd wordt en de eerder genoemde locomotief achterblijft die vervolgens pas op de draaischijf gaat keren als de trein vertrokken is. Met een tenderlocomotief, dat wil zeggen, met een locomotief zonder losse tender, maar een locomotief die water en kolen zelf  meezeult kan de gang naar de draaischijf worden overgeslagen, maar er moet nog  steeds worden omgelopen. De oplossing biedt bovenstaand rijtuig. Het is het laatste rijtuig  van de binnengelopen trein, de machinist verlaat de locomotief, loopt naar de cabine in dit rijtuig, terwijl de stoker op de locomotief achterblijft en de trein vertrekt zonder ingewikkelde manoeuvres na vijf minuten. De machinist bedient vanuit de cabine van dit stuurstandrijtuig de locomotief. achteraan de trein.