19.11.16

Voiture III

Draaistellen onder een flinke voiture voor veel passagiers van de Est, maar het kon ook anders: een tweeassige dubbeldekker van de État. Niet dat de Est geen dubbeldekkers op de baan had, in één van mijn Franse spoorwegboeken staat een Estdubbeldekker uit 1870. In Nederland heeft het lang geduurd voordat er dubbeldekkers op de spoorstaven kwamen al schijnt een dubbeldekspaardentram  in 1864 tussen en Den Haag  en Scheveningen te hebben gereden. Het materieel van de État was bij de overname van een aantal spoorwegmaatschappijen in 1878 tamelijk divers: de Compagnie de Charentes leverde 297 rijtuigen, de Compagnie de la Vendée 140 en de Compagnie d'Orléans à Châlons  143. De dubbeldekkers,  de zogenaamde voitures à impériale, kwamen o.a. van de Compagnie de la Vendée, veertien exemplaren waren daar tussen 1870 en '75 in dienst gesteld.