Stanley Steamer Runabout 1911
De
Amerikaanse tweeling F.E. en F.O. Stanley of
vollediger Francis E. en Freeland O. Stanley leverden een belangrijke
bijdrage leverden aan de
ontwikkeling van de stoomautomobiel. F.E. was de technicus van de twee,
hij
ontwikkelde ondermeer een speciaal soort fotoplaat, F.O. werd
onderwijzer. In 1885 startte de tweeling in Newton (Mass.) de
"Stanley Bros Dry Plate Manufacturing Co." Na bezoek aan een
plattelandsmarkt in Brockton Falls, waar ze kennis maakten met het
fenomeen stoomauto, besloten ze er zelf een te bouwen en op de volgende
jaarmarkt in Brockton Falls maakte F.E. een aantal rondjes in zijn zelf
gebouwde "Stanley". In datzelfde jaar begon de produktie van van de
Stanley Steamer en in de herfst van 1899 waren er 200 afgeleverd. Hun
patenten waren eerder dat jaar voor $250.000 gekocht door de heren
Walker (eigenaar van "Cosmopolitan Magazine" en Barber (een steenrijke
financier), met de afspraak dat de Stanleys zich gedurende twee jaar
uit de automobielbouw zouden terugtrekken. De nieuwe firma ging
"Locomobile Co. of America" heten. Kort daarna kregen Walker en Barber
ruzie en ontstonden twee bedrijven "Locomobile" en "Mobile", beide
overigens met de Stanleys als adviseurs. In 1899 verkochten ze hun
fotografische industrie aan Kodak. De Stanleys hielden zich niet aan de
afspraak om geen stoomauto's te bouwen, ontwikkelden een nieuwe wagen en
werden vervolgens bedreigd met een rechtzaak. Ze kozen eieren voor hun
geld en pas in 1901 kwam hun auto op de markt. De nieuwe firma heette
"Stanley Motor Carriage Co.". Ze kochten bovendien hun oude octrooien
terug. Racen betekende - ook toen al - reclame en in 1906 vestigde Fred
Marriott aan het stuur van de Stanley "Beetle" vijf wereldrecords op het
strand van Ormond (Florida). Een volgende recordpoging in 1907 liep
minder goed af, een kleine oneffenheid op het strand vernielde de
"Beetle" en Marriott raakte ernstig gewond, met de verkoop van de auto's
ging het uitstekend: er werden in 1907 zo'n zevenhonderd verkocht.
Stanley "Beetle" 1906