18.3.24

Lead Belly

 


Mijn eerste (met zakgeld) aangeschafte langspeelplaat dateert van 1953, "The History of Jazz" Volume 1. The 'Solid' South",  uitgebracht door Capitol. De Nederlandse vertegenwoordiger Bovema was echter te beroerd om op het binnenblad de broodnodige informatie te verschaffen, zodat op de achterkant van de  hoes de tekst eindigde met "The cakewalk and the two-step were the dances (Continued on inside front cover). Daar schoot je als koper niet mee op, dus ik belde met Bovema en werd van het kastje naar de muur gestuurd. De  langspeelplaat heb ik nog en nog altijd wordt ik boos als ik denk aan de behandeling door Bovema. De plaat is een vreemd allegaartje met musici die eigenlijk in een bekende  band zaten, maar door contractuele verplichtingen bij een andere platenmaatschappij, niet op Capitol konden musiceren en dus b.v. als Nappy Lamare Louisisana Levee Loungers figureerden, terwijl de band elders bekend was als Bob Crosby's Bobcats. Maar dat alles wist ik toen  nog niet. Ik begon  pas met mijn muziekverzameling. De plaat opende trouwens met twee stukken van Lead Belly (1888-1949). Een man die een aantal keren in de gevangenis zat, maar die ervaringen achter zich kon laten door zijn grote  muzikaliteit. Hier is zijn "Eagle Rock Rag", niet op gitaar,  maar op piano.