4.10.09

Klassiek?

Eén van de meest misbruikte woorden in de onze taal is het woord klassiek. Want wat bedoelen we nu eigenlijk met het woord als we het over klassieke muziek of over klassieke auto's hebben? Is Honeggers "Pacific 231" klassiek enkel en alleen omdat het stuk wordt uitgevoerd door een symphonieorkest? Is een Opel "Olympia" uit 1952 klassiek, enkel en alleen omdat het een 57 jaar oude auto is? Haydns symphonie "De Filosoof" is klassiek, een Bugatti "35B" is klassiek, daar is geen twijfel over mogelijk. Vooral in oude-autokringen wordt het woord klassiek (of nog liever "classic", want de heren communiceren graag in het Engels) met, een door mij onbegrepen , graagte in de mond genomen. Natuurlijk begrijp ik dat de eigenaar van een oud, maar desalniettemin onnozel voertuig, graag zijn voiture als klassiek afficheert, maar de timmerman, die een zestig jaar oude hamer hanteert, noemt dat slagwerktuig toch ook niet klassiek. De KNAC (dat is een koninklijk goedgekeurde vereniging van autobezitters) maakt het nog bonter, dan het merendeel van zijn leden: ieder jaar moeten laatst genoemden "de klassieker van de toekomst" noemen. De redactie van het clubblad heeft daartoe al een voorselectie gemaakt en wat schetst mijn verbazing: zelfs het ronduit meelijwekkende retromobieltje Fiat 500 cabrio behoort daartoe. Gelukkig is er ook ruimte voor een eigen keuze en alhoewel ik het hele gedoe rond "de klassieker van de toekomst" pure waanzin, want onmogelijk, vind, verzoek ik alle lezers van dit blog toch een emailtje te sturen aan ledenservice@knac.nl met als "de klassieker van de toekomst" de vorige week op dit blog beschreven nevenstaande Aptera 2e.