7.11.10

1001


Toen de eerste PCC-car, gemaakt uit Amerikaanse onderdelen in Brugge, in Den Haag op een spoorwagon arriveerde, woonde ik in Leeuwarden en het zou nog vier jaar duren voor mijn fascinatie voor dit voertuig begon. De tram stond nog in de grondverf en reed na in de HTM-kleuren te zijn geschilderd de eerste dagen als 199, maar dat werd al gauw gewijzigd in 1001. Korte tijd later kwam de identieke 1002. De wagens hadden, anders dan de vervolgserie, achter en voor deuren, waarschijnlijk omdat men oorspronkelijk achterin een zittende conducteur gepland had. Van de 1001 (en 1002) is geen model te krijgen, dus moest met zaag- en plakwerk van een 1100-serie van BEC-kits (foto boven) en een Amerikaans Bowsermodel de 1001 gemaakt worden. Inmiddels is de wagen qua vorm klaar en moet hij nog afgewerkt worden (foto onder).


In een Amerikaans blad voor tramadepten uit februari 1950 vond ik deze reactie op de eerste Haagse PCC-car.