2.11.10

Schotse Trije

Gisteravond om kwartier over zessen kwam ons buurvrou, die de r niet zeggen kan, mij vragen of ik om halve achten mee ging te laindensen in Langweer. Nu heeft het even geduurd voordat ik voor het verstand gekregen heb dat ons buurvrou Richtje heet, want ik vond Wichtje toch al een nuivere naam, maar ja, als men de r niet zeggen kan, krijgt men gauw zulks misbegrijp. In de wagen, ze heeft een Mietsoebizon, vertelde ze me wat laindensen was, dat was maar goed ook, want ik dacht dat het een soort van Groninger Schotse Trije was. Het is dansen in kobaaipakjes met puntige laarzen en grote hoeden op de hol en dan allegaar tegelijk in regeltjes, op zangetjes van Sjonnie Kes en Sjonnie Denwer. Men moet dus zonder mis Sjonnie heten om voor het muziek te zorgen. Maar het was prachtigmooi, ze hadden allegaar bloesjes met floddertjes aan, uitzijn een man, die was in Schotse rok en blote knibbels, die had waarschijnlijk, krekt als ik gedacht, dat het om de Schotse Trije ging. Richtje deed tijge haar best en vroeg mij of ik niet meedoen wou. Nou ben ik wel een lijtsbeetje halfwijs maar niet helendaal, dus dat heb ik niet gedaan. Toch was het een puur noffelijke avond.

Vrouw Ymkje Sinnema - Meindertsma, De Haske