4.11.10

Canada


Een van de laatste der dagelijks inzetbare Mohicanen moet de kraanwagen van garage Roeleveld in Breukelen geweest zijn. Dat was eind jaren zestig, maar vlak na de Tweede Wereldoorlog zag je ze in grote getale het vaderlandse beroepsgoederenvervoer weer op gang brengen, bijvoorbeeld op het Leeuwarder Oldehoofsterkerkhof, waar ik op een vrije woensdagmiddag regelmatig te vinden was. Ik vond en vind ze nog steeds prachtig met hun stompe neuzen, die Canadese Fords en Chevrolets, de eerste met een V8-, de tweede met een zescylinderlijnmotor, ze waren er met een, maar ook met twee aangedreven assen en waren universeel inzetbaar. Ik heb foto's van ze met een luchtdoelgeschut achterop, als radiowagen, als watertanker, als brandweerwagen, als rijdend kantoor, als ambulance, als kiepauto, als commandowagen en natuurlijk als vrachtwagen. Toen ik zondagmiddag na afloop van de rondrit met de oude trams het terrein van het Haarlemmermeerstation opliep, stond daar onderstaande Canadese Ford. De foto boven is van een model van zijn broertje: een Chevrolet.