Langzamerhand kreeg ik gister medelijden met Richard, die gister meer dan twee uur aan de krukken stond van tram 72, terwijl we een uitgebreide rondrit door Amsterdam maakten, na zelf een half uurtje op het open balkon te hebben gestaan, drong het ook tot me door dat trambestuurder een eeuw geleden een beroep was voor geharde mannen. Op de foto links is ook het kleine luikje in de deur van het gesloten compartiment te zien, waardoor de de lopende conducteur destijds kon vragen of iedereen op het voorbalkon een kaartje had. De donateursdag van de Tramweg-Stichting begon om 11 uur bij het Amstelstation en de rondrit langs o.a. Leidseplein, Centraal Station en Artis eindigde rond twee uur bij het Haarlemmermeerstation, waarna er nog uitgebreid gebruik kon worden gemaakt van ritten over de museumlijn naar Bovenkerk. Aan de rondrit deden, behalve de 72, de motorwagens 307 en 533 en de bijwagens 663 en 987 (de laatste voorzien van de voor Amsterdam zo kenmerkende brievenbus) mee.
Volgens de boeken werd de tweeramer 72 gebouwd in 1903-'04 in een Hongaarse fabriek, de 307 in 1914 door Werkspoor, de 533 in 1949 eveneens door Werkspoor, de 663 kwam in 1912 in dienst onder nummer 445 en werd ook door Werkspoor gebouwd, de 987 kwam in 1950 op de rails en was ook een Werkspoorproduct.
Bij het Haarlemmermeerstation stond de 144 door de Tramweg-Stichting met een hele vloot andere wagens overgenomen van het failliete Amsterdams Openbaar vervoer Museum (AOM), de 144 een voor Amsterdam in Hongarije gebouwde tram met een electrische installatie van Union kan voorlopig alleen maar heen en weer rijden, bochten nemen is uit den boze.
Wie wil zien hoe een trambestuurder de koude wereld zag zo'n 105 jaar geleden, kijkt met me mee over de schouder van Richard. Het tweede filmpje toont de 307 genomen van het achterbalkon van de 72.
Volgens de boeken werd de tweeramer 72 gebouwd in 1903-'04 in een Hongaarse fabriek, de 307 in 1914 door Werkspoor, de 533 in 1949 eveneens door Werkspoor, de 663 kwam in 1912 in dienst onder nummer 445 en werd ook door Werkspoor gebouwd, de 987 kwam in 1950 op de rails en was ook een Werkspoorproduct.
Bij het Haarlemmermeerstation stond de 144 door de Tramweg-Stichting met een hele vloot andere wagens overgenomen van het failliete Amsterdams Openbaar vervoer Museum (AOM), de 144 een voor Amsterdam in Hongarije gebouwde tram met een electrische installatie van Union kan voorlopig alleen maar heen en weer rijden, bochten nemen is uit den boze.
Wie wil zien hoe een trambestuurder de koude wereld zag zo'n 105 jaar geleden, kijkt met me mee over de schouder van Richard. Het tweede filmpje toont de 307 genomen van het achterbalkon van de 72.
De Tramweg-Stichting, kan trouwens na de de overname van de boedel van het AOM, best wat nieuwe donateurs gebruiken, het adres is Van Zuylenstraat 44, 3454EV De Meern.