Wie het veld van deelnemers aan de Indianapolis 500 in 1915 overziet, ontdekt dat het aantal Europese coureurs sterk is afgenomen, dat kan ook nauwelijks anders want Europa is gewikkeld in een frisse en vrolijke krijg. Winnaar wordt Ralph DePalma (foto), in Italië in 1882 geboren, maar in 1893 naar de Verenigde Staten geëmigreerd, op plaats twee eindigt Dario Resta, van origine eveneens een Italiaan, maar op tweejarige leeftijd naar Groot-Brittannië verhuisd. De derde die aankomt is een Noor, Gil Andersen, die zich nog niet tot Amerikaans staatsburger heeft laten nationaliseren, klaarblijkelijk heeft hij het te druk als werknemer bij autofabrikant Stutz. DePalma rijdt Mercedes, Resta Peugeot en Andersen natuurlijk een wagen van zijn werkgever, Stutz. Het veld telt 24 auto's onder wie nog een Europeaan, een Brit, Noel Van Raalte, een schatrijke playboy, die een paar jaar later zich eigenaar van de eerste Bentley mag noemen. De pacecar komt van de fabriek met de beste slagzin aller tijden ("Ask the man who owns one"), Packard. Het was onderstaande "6", 1915 was ook het jaar dat Packard de eerste in serie gebouwde twaalfcylinder aankondigde, de "Twin-Six".