17.4.14

1949 10

 
Austin, Morris, Riley en Wolseley hadden in 1949 iets nieuw auto's in de aanbieding, niet dat het allemaal motorisch zo nieuw was, maar de uiterlijke vorm van de auto's was in ieder geval anders dan in 1939. Het hoekige in de carrosserie was verdwenen en vervangen door iets dat we maar bollig zullen noemen. Opvallend was dat een kleine fabriek, Jowett in Bradford, in 1946 al  een veel revolutionairder auto klaar had, die vanaf 1947 ook leverbaar was: de "Javelin", met een "flat four"-motor met een inhoud van 1486cc, twee carburateurs en plaats voor zes personen. Javelins behaalden in 1949 in de anderhalveliterklasse de 1e en 3e plaats in de Rallye van Monte Carlo. Importeur voor ons land was Hart Nibbirig en Greeve in Den Haag. De prijs was f.8780,-- en dat was flink veel meer dan hetgeen men voor een Austin A40 (f.5700,--), of een Morris "Oxford" (f.6314,--) betaalde, daarentegen was de Riley anderhalve liter duurder (f.10400,--), de Wolseley 4/50  viel ongeveer in dezelfde prijscategorie als de "Javelin", want die kostte f.8500.--.
De Standard "Vanguard" met een viercylinder met een inhoud van 2088cc was leverbaar sinds 1948, de meeste werden dat jaar geëxporteerd. Ook de "Vanguard" bood, net als de "Javelin" plaats aan zes personen. De prijs die de importeur J.H. Eggelmeijer Automobielimport in Rotterdam rekende was ongeveer f.6785,--, inclusief reservewiel met band (!). Als ik in 1949 de keuze had gehad, dan had bij mij een "Javelin" voor de deur gestaan.