21.4.14

1949 14

 
De N.V. Nederlandsche Ford Automobielfabriek importeerde, zoals ik eerder schreef, in 1949  personen- en vrachtwagens zowel uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Frankrijk, maar niets uit de Duitse Bondsrepubliek, terwijl Ford al in 1925 auto's in Berlijn had geassembleerd en sinds 1931 een heuse fabriek had in Keulen, waar in 1932 eerst de "Köln" vervolgens de "Eifel" en later de "Taunus" van de band rolden. Vanaf juni 1939 tot in 1941 werd in kleine aantallen, laatst genoemde auto gefabriceerd. De "Taunus" had 'n zelfdragende carrosserie, 'n viercylinderzijklepmotor met een inhoud van 1172cc en een topsnelheid van 105 km/u. Die auto kwam in 1949 met slechts detailwijzigingen terug, in 1948 als "Standard" Limousine en in juli 1949 ook als "Spezial" Limousine, voor respectievelijk DM 6965.-- en DM 7200.--, maar van export naar ons land was volgens de "Vijfde Jaargang Catalogusprijzen van Automobielen en Motorrijwielen 1949" geen sprake. Over onze oostgrens heette de auto trouwens "Buckel Taunus".