Austin A40 Devon
In 1949 was Austin een automerk waarvan je veronderstelde dat het het eeuwige leven zou hebben, maar het is inmiddels als meer dan een kwart eeuw verdwenen. Austin werd destijds geïmporteerd door R.S. Stokvis en Zonen N.V. in Rotterdam en in de leveringsportefeuille zat het type A40 Devon, met een 1,2 liter viercylinder voor f.5700,--, met een schuifdak was de wagen f.55,-- duurder. De Devon was ook te koop als stationcar en heette dan Devon Countryman, compleet met verwarmingsinstallatie en voorruitverwarming ging die voor f.5995,-- de deur uit. Een slag groter was de A70 Hampshire, eveneens met een viercylinder maar dan met een inhoud van 2199cc. Zonder schuifdak f.7250,--, met schuifdak f.7370,--.
Austin A90 Atlantic
Voor de "sport cabriolet" A90 Atlantic moest bij Stokvis naar de prijs geïnformeerd worden. De auto was duidelijk ontworpen voor export naar de Verenigde Staten. Groot-Brittannië had behoefte aan dollars. Toch heb ik er destijds in Leeuwarden één gezien en ik weet vanwege de zeldzaamheid ook nog waar: op de Harlingerstraatweg. Of er veel naar de USA zijn geëxporteerd weet ik niet, ik veronderstel van niet, Amerikanen wilden auto's met grotere motoren dan die in de Atlamtic, die een inhoud had van 2660cc en als ze een sportwagen wilden dan kozen ze voor een MG TC. Verder waren er het Type A125 Sheerline, maar die was een flink stuk prijziger: f.17900,--, maar hij had dan ook een zescylindermotor van net geen vier liter, radio en een electrische crick. Het topmodel was de A135 Princess, mechanisch identiek aan de Sheerline, maar met drie in plaats van één carburateur en een carrosserie van Vanden Plas. Kosten: f.21245,--.