De naam Borgward was nieuw, voor de Tweede Wereldoorlog heette de auto Hansa, maar dat werd in 1949 de typeaanduiding, ook de wagen was gloednieuw: het was de eerste Duitse auto, die niet was afgeleid van een wagen uit de jaren dertig. De Hansa 1500 had een zogenaamde pontoncarrosserie, een viercylindermotor met een inhoud van 1498cc, die 48PK leverde bij 4200 toeren per minuut, een vierversnellingsbak en was leverbaar met twee, dan wel, vier deuren. Importeur was de firma Rosier in Rijswijk, die voor de tweedeursversie f.6965,-- rekende, in West-Duitsland kostte de wagen 7600 DM. Er was ook een importeur voor Lloyd en ik verkeerde even in de veronderstelling dat dat het kleinere zusje van de Borgward Hansa was, maar dat was fout gedacht want de Lloyd 300 verscheen pas in 1950. De Lloyd, die de firma H.W.J. Bos in Groningen importeerde, was een kleine Britse auto gefabriceerd in Grimsby, met een tweecylindertweetactmotor met een cylinderinhoud van 650cc. Doordat er een tamelijk zware, overigens open, carrosserie op geïnstalleerd werd, was de topsnelheid niet om over naar huis te schrijven: net geen 75 km/u. De prijs was ongeveer f.5850,--.