19.4.14

1949 12

 
H.C.L. Sieberg in Amsterdam importeerde de Willys Overland 'Jeep' en ik denk dat het  originele Amerikaanse en niet in Frankrijk door Hotchkiss in licentie gebouwde exemplaren waren. Zonder weeldebelasting kostte de 'Universal Jeep' f.4950,--.,  ook in de aanbieding was een 'Jeep Station Wagen', die was flink prijziger: f.7805,-- en daarboven was er bovenstaande 'Jeepster', die voor f.8500,-- in de catalogus stond, prijzen voor beide zonder weeldebelasting. In Frankrijk kreeg de 'Jeep'  een jaar later concurrentie van de 'V.L.R.' (Véhicule Léger de Reconnaisance), een product van Delahaye, waarvan uiteindelijk  10.000 werden verkocht, het overgrote deel aan het Franse leger. Peugeot trachtte ook een voet aan de grond te krijgen met een jeep op  basis van de 203, maar had door het succes van de 'V.L.R.' van Delahaye het nakijken en bouwde uiteindelijk maar 17 exemplaren, voordat Peugeot Hotchkiss kocht en dus het recht kreeg om de Willys 'Jeep' in licentie te vervaardigen. Maar daar was in  1949 nog geen sprake van. 
Wel was in het Grootbritse inmiddels een concurrent op de markt verschenen de 'Land-Rover'. In 1947 werd een Willys 'Jeep' van een andere carrosserie voorzien, met stuur en pedalen in het midden, dat laatste idee werd toen de wagen een jaar later in productie ging losgelaten en werd het stuur links, dan wel rechts geplaatst. De presentatie vond plaats tijdens de RAI in Amsterdam in 1948 . De motor kwam uit de Rover 60 en had een inhoud van 1595cc. Englebert in Den Haag voerde de Landrover (nu één woord) in 1949 in, een driepersoonscabine met open laadbak (een 'pickup', maar dat woord was hier nog niet in gebruik) kostte f.7000,--. Bouwen voor het leger was lucratief want je had in één keer een geweldige omzet, ook de Nuffieldorgansiatie (Morris) ontwikkelde een kleine terreinwagen de 'Gutty', oorspronkelijk met een platte viercylinder motor, die ook in de Morris 'Mosquito' zou komen, maar toen de het prototypestadium van de 'Gutty' voorbij was en de 'Mosquito' 'Minor' ging heten zat er in beide auto's een vier-in-lijn. De 'Gutty' werd verder ontwikkeld als Wolseley 'Mudlark' en kreeg een Rolls-Roycemotor, uiteindelijk werd de 'Mudlark' de Austin 'Champ', maar dan zijn we inmiddels al in 1951.