Ik neem u even mee naar Schiphol zevenentachtig jaar geleden. Dagelijks vertrekken er negentien vluchten en wanneer ik het lijstje bekijk, vermoed ik dat Berlijn het verste doel is. Natuurlijk is de KLM verantwoordelijk voor de meeste vluchten, maar ook de Zwitserse Balair, de Deutsche Lufthansa en Aerotransport uit Zweden vliegen dagelijks van en naar Schiphol. Er was bovendien een Franse maatschappij, Lignes Farman, die met zelfgebouwde vliegtuigen vloog en bovendien in Billancourt ook een automobielfabriek had. De broers Henri en Maurice Farman hadden al eerder in 1902 een auto gebouwd, maar verwierven faam - nadat een derde broer Richard zich bij hen had gevoegd - tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bouw van vliegtuigen, in 1920 verscheen opnieuw een Farmanauto, een buitengewoon luxe automobiel met een zescylindermotor met een inhoud van bijna zeven liter. Later in dat decennium werd de NF gebouwd met een grotere motor, de autoafdeling zou echter de depressie niet overleven.