Eén van de twintig rijtuigen zonder keuken die in 1929 in dienst kwam bij de CIWL - of voluit de Compagnie Internationale des Wagon-Lits et des Grands Express Européeens - opgericht in 1872 door de Belgische zakenman Georges Nagelmackers in navolging van wat een zekere kolonel Pullman in de Verenigde Staten had gedaan: luxe slaaptreinen met een restaurant die ook 's nachts onderweg waren, op de rails zetten. De twintig voitures zonder keuken werden vergezeld door twintig met een keuken en gingen in dienst als "Etoile du Nord" op de route Parijs via Brussel naar Amsterdam en het was in feite een verre, luxerieuze maar minder snelle voorganger van de Thalys. De maximumsnelheid van de rijtuigen was 140 km/u. Een zelfde soort voitures was o.a. te vinden in de Orient-Express en de Rome-Express (Rome-Parijs-Calais). Ongetwijfeld heeft de componist Arthur Honegger op het Parijse Gare du Nord gekeken naar de donkerbruingekleurde locomotieven van de Nordcompagnie, de "Pacifics" of 231's, die met een aantal rijtuigen van de CIWL aan de haak hun reis begonnen.