Natuurlijk moet ik dit niet Frans 8 noemen, maar Renault 1, maar de eerste handelsversie van een Renault stond op 15 juni al op dit blog onder het kopje "Frans", vandaar. Die eerste Renaults misten trouwens de kenmerkende "kolenkitneus" waaraan de producten van het merk bijna dertig jaar te herkennen waren, doordat de radiateur eerst naast of later achter de motor geplaatst werd, waardoor de motorkap naar voren lager kon worden. Op de foto een Renault uit 1900 met radiateurs aan beide zijden van de motorkap. De motor is nog altijd een De Dion-Bouton, al is het aantal PK's meer dan verdubbeld. De automobielsport in de jaren rond 1900 bestaat voornamelijk uit racerij over gewone wegen van stad tot stad en de heren Renault boeken zowel in 1899 als in 1900 successen in de categorie "voiturettes". Parijs - Bordeaux (552 km) wordt dan wel gewonnen door een Mors, een "voiture", maar liefst vier Renaults eindigen als eerste bij de "voiturettes", en de enige "voiturettes" die Parijs -Toulouse (1137 km.) volbrengen zijn alweer Renaults. De wedstrijden zijn een uitstekende reclame, want alleen Parijs - Toulouse levert 350 nieuwe bestellingen op.