19.6.17

Ook Frans

Een Deperdussin "Monocoque" met een Gnomeveertiencylindermotor, ontwikkeld uit de racer waarmee Jules Védrines  vanaf 13 januari 1912 snelheidrecord na snelheidrecord brak. Op genoemde datum was de behaalde snelheid iets meer dan 145 km/u., negen maanden later stond het wereldsnelheidsrecord op 174 km/u.   Ontwerper van het toestel was Louis Bêchèreau, die eveneens verantwoordelijk was voor de opvolger van het toestel, uitgerust met dezelfde Gnomemotor. De jacht op het wereldsnelheidrecord werd voortgezet en Maurice Prévost vloog op 29 september 1913 als eerste meer dan dan 200 km/u.  In  datzelfde jaar eindigde het succesverhaal van de man die het toestel zijn naam gaf, Armand Deperdussin, hij werd wegens fraude gearresteerd, zijn firma werd overgenomen en ging  uiteindelijk Société Pour l'Aviation et ses Dérivés heten, afgekort SPAD en was verantwoordelijk voor succesrijke vliegtuigen tijdens de Eerste Wereldoorlog.