18.10.18

Glass

Componist Philip Glass interviewde ik ooit in een Amsterdams grachtenpand voor het VARAprogramma "Moondogs". Uitgezonden is het nooit want diezelfde week werd me op een late achternamiddag aan mijn verstand gepeuterd dat het programma per 1 januari van  het daarop volgende jaar werd stopgezet.  Waar de opname van het vraaggesprek gebleven is weet ik niet,  ik herinner me wel een paar dingen, o.a. hoe Glass tot de muziek gekomen is. Zijn vader installeerde oorspronkelijk radio-ontvangers in auto's en dat bracht hem later op de verkoop van grammofoonplaten. Er bleken platen bij die minder goed verkochten en die bracht hij mee naar huis. Het waren opnamen van kamermuziek. Over die muziek  en waarom die minder goed te slijten was ging een belangrijk deel van ons gesprek. Dit is Philip Glass zelf aan de vleugel in "Mad Rush".