21.10.18

Stallen 2

Ooit had ik  een Trabant in mijn stallen, een tweecylindertweetact, waarover je zonder het wagentje te beschadigen heen kon lopen. Ik restaureerde een Chevrolet cabriolet uit 1938 en gebruikte de Trabant  als transportmiddel tussen Breukelen, waar ik woonde en Harderwijk,waar de Chevrolet stond. De auto op de foto, die ik gister fotografeerde oogt luxer dan de 601 die ik had, maar is ook van later datum en klaarblijkelijk werd er in 1987 chroom aan het uiterlijk toegevoegd, de mijne van eind jaren zestig was chroomloos. Officieel heette de auto Sachsenring Trabant en was het een nazaat van de AWZ P70 Zwickau die op zijn beurt ontwikkeld was uit de IFA F 9, ontstaan als  DDR-versie van de vooroorlogse DKW "Meisterklasse". Sachsenring op zijn beurt was een voortzetting van Horch. De Trabant verscheen als P50 in 1958, werd vervolgens 500, daarna 600 en in 1964 601. De motor was, zoals gezegd, een tweecylindertweetact (luchtgekoeld) met een cylinderinhoud van net geen 600cc, de top lag bij 100 km/u. De 601 was tot 1990 in productie.