16.10.18

Marcherende heiligen

Waarom uitgerekend dit nummer in mijn tienerjaren de grote favoriet werd van iedereen die "oude jazz" een warm hart toedroeg, zal altijd wel een raadsel blijven. Mijn favoriete uitvoering begint met "Nobody knows the trouble I've seen" om vervolgens uit te barsten in de eigenlijke titel van de 78-toerenplaat "When the Saints Go Marching In" met een bijna jodelende Bechet op sopraansax. Mijn versie staat op Climax, maar door het nummer van de plaat B N 353-1 wordt duidelijk verwezen naar Blue Note. De opname dateert van 21 januari 1949, de musici zijn: Sidney Bechet, sopraansax; "Wild Bill" Davison, trumpet; Art Hodes, piano; Walter Page, bas en Fred Moore, drums. Drie jaar later vinden we Davison - altijd herkenbaar aan de ietwat scheve manier waarop hij de trompet aan zijn mond zet - als vaste trompettist in de band van gitarist Eddie Condon. De ander musici in "Fidgety Feet" zijn Edmond Hall, clarinet, Cutty Cutshall, trombone, Gene Schroeder, piano - ik heb me altijd afgevraagd of Charles Schulz de naam van het pianospelertje in zijn strip "Peanuts" ontleende aan Gene Schroeder - ; Bob Casey, bas en Cliff Leeman, drums