26.10.18

Vauxhall II

Vauxhall, opgericht door Alexander Wilson, was oorspronkelijk een fabriek van scheepsmotoren onder  de naam Vauxhall Iron Works met zo'n 150 werknemers. Begin jaren negentig van de negentiende eeuw werd het bedrijf een  naamloze  vennootschap, waarna  een assistent van Wilson, F.W. Hodges in 1896 het bedrijf, in de hoedanigheid van directeur,   overnam. In 1902 verscheen, na een aantal experimentele wagens,  de eerste  auto, die een jaar later in productie werd genomen met een ééncylindermotor. Het was een goedkoop, licht wagentje dat goed werd verkocht en in 1904 zelfs naast de twee versnellingen vooruit een versnelling achteruit  kreeg. In datzelfde jaar verscheen een grotere auto met een driecylindermotor, de 12/14-h-p.  In 1905 introduceerde Vauxhall zijn eerste viercylinder, net als de voorgangers met kettingaandrijving. Een jaar  later werd Laurence  Pomeroy als ontwerper aangetrokken en dat resulteerde in 1906 in de 12/16 h.p. viercylinder, met een cardanas. De driecylinders verdwenen en de firma werd gesplitst in de Vauxhall Motors Ltd. voor de bouw van auto's en de West Hydraulic Engineering Company voor de constructie van scheepsmotoren e.d. In 1908 ontwierp Pomery de 20-h.p. een viercylinder die tot 1914 in productie zou blijven. De tekening is opnieuw van een 20-h.p. Vauxhall vermoedelijk uit 1910.