In 1937 is alles weer bij het oude, tenminste zo lijkt het. Gewonnen wordt er door een Maserati CM6 met Giulio Severi aan het stuur, die echter zestig rondjes draait op een wel heel klein circuit om 315 kilometer af te leggen met een gemiddelde snelheid van 107 km/u. Oorspronkelijk vijf broers - Carlo (overleden 1912), Bindo, Alfieri, Ettore en Ernesto - hielden ze zich bezig met het racen van motorfietsen en auto's en werkte Carlo voor o.a. Fiat en Bianchi en Bindo en Alfieri voor Isotta-Fraschini, waarna Alfieri een kleine garage opende in Bologna, daarna gingen de broers over tot het maken van bougies. In 1925 vinden we ze bij Diatto waarvoor ze een geblazen achtcylinder-in-lijn grand prixwagen vervaardigen, wanneer Diatto een jaar later zijn zijn raceafdeling sluit, nemen de broers de auto's over en stichten ze de Officini Alfieri Maserati met de befaamde drietand als merk. Na de dood van Alfieri in 1932 komt Ernesto aan het roer en onder zijn leiding worden vier- en zescylinders gemaakt, waaronder de 6CM met een motor met een cylinderinhoud van 1493cc.